English (United States) فارسى (ايران)

متن خبر
فاز اول خط دو قطارشهری مشهد در سال 95 بهره‌برداری می‌شود

 مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در برنامه زنده رادیویی شهر بهشت که از صدای خراسان رضوی پخش شد گفت: فاز اول خط دو قطارشهری مشهد از انتهای بولوار طبرسی تا چهارراه گاز در شش ماهه اول سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید.

 به گزارش اداره روابط عمومی وبین الملل شرکت قطارشهری مشهد، کیانوش کیامرز در گفتگوی زنده رادیویی گفتگوی شهر بهشت که از صدای خراسان رضوی پخش شد، با بیان اینکه 72 درصد از آلودگی هوای شهرها ناشی از استفاده شهروندان از خودروهای شخصی است، گفت: برای کاهش این آلودگی‌ها شبکه حمل و نقل عمومی در شهرها ایجاد شد که یکی از این شبکه‌ها حمل و نقل ریلی است.
وی افزود: در کنار آن، شبکه اتوبوسرانی، تاکسیرانی و همچنین سامانه دوچرخه‌سواری نیز به این شبکه‌ها افزوده شده است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته برای کاهش آلودگی‌ها از ترکیب این شبکه‌ها استفاده می‌شود اما در ایران در حوزه حمل و نقل مانور بیشتر بر روی یک شبکه است، بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که تمام شبکه‌های حمل و نقل عمومی در کنار هم می‌تواند سبب کاهش آلودگی‌ هوا شود.
وی در خصوص احداث خطوط مترو در شهر مشهد بیان کرد: براساس طرح جامع حمل و نقل مشهد، 4 خط مترو برای این شهر در نظر گرفته شده که یک خط آن سیستم سبک حمل و نقل ریلی(LRT) و مابقی سیستم مترویی است.
کیامرز بیان کرد: خط یک قطارشهری مشهد (LRT) در حال حاضر بهره‌برداری شده است که در فاز اول از انتهای بولوار وکیل‌آباد تا انتهای خیابان نخریسی به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: فاز دوم این خط به طول 4.5 کیلومتر از انتهای بولوار نخریسی تا فرودگاه مشهد ادامه دارد که در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته وی با بهره‌برداری از فاز دوم، خط یک قطارشهری با 24 کیلومتر و 24 ایستگاه تکمیل خواهد شد.
کیامرز در خصوص خط دو قطارشهری مشهد بیان کرد: خط دو نیز از شمال به جنوب شهر مشهد به طول 14.5 کیلومتر و 13 ایستگاه در حال احداث است.
وی اضافه کرد: عملیات احداث خط دو قطارشهری مشهد از سال 85 آغاز شد و طبق برنامه زمانبندی باید 5 ساله به اتمام می‌رسید اما مشکلات مختلفی از جمله تغییر نرخ ارز و تحریم‌ها سبب شد این پروژه طبق زمانبندی پیش نرود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: در سال 92 شهرداری مشهد منابع بیشتری را در اختیار این پروژه گذاشت و از طرفی جلسات مختلفی نیز با دولت برگزار شد تا مشکلات پروژه خط دو قطارشهری مشهد رفع شود.
کیامرز تصریح کرد: با جدیت شهرداری مشهد عملیات اجرایی خط دو قطارشهری مشهد که در سال 92 تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت آغاز و ظرف یک سال و نیم به 50 درصد رسید.
وی گفت: با وجود پشتکار شهرداری و همچنن پیمانکار امیدواریم عملیات اجرایی این خط در سه ماهه اول سال 96 به اتمام برسد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: در شش ماهه اول سال 95 نیز فاز اول این خط که از انتهای بولوار طبرسی تا چهارراه گاز است، به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته کیامرز برای اجرای خط دو قطارشهری مشهد 1800 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی در ادامه ضمن غذرخواهی از شهروندان بابت محدودیت‌های به وجود آمده در اثر اجرای خط دو قطارشهری مشهد بیان کرد: به ویژه از ساکن و مالکان مسیر اجرای خط دو قطارشهری مشهد عذرخواهی و تشکر می‌کنم چرا که اگر همراهی این عزیزان نباشد پروژه قابلیت اجرایی پیدا نخواهد کرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اضافه کرد: یکی از محدودیت‌های به وجود آمده در مسیر اجرای خط دو قطارشهری مشهد، بسته شدن میدان سعدی است که دلیل بخشی از آن اجرای تونل انرژی می‌باشد، در این راستا آن بخش از میدان سعدی که به دلیل اجرای تونل انرژی محدودیت ترافیکی دارد پنج شنبه این هفته بازگشایی خواهد شد.
اجرای هر کیلومتر خط قطار شهری، 200 میلیارد تومان
وی در ادامه به خط 3 قطارشهری مشهد اشاره کرد و گفت: خط 3 قطارشهری مشهد که طولانی‌ترین خط مترویی مشهد است به طول 28.5 کیلومتر از انتهای بولوار امیریه در منطقه 12 مشهد تا شهرک ابوذر ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: عملیات اجرایی خط 3 قطارشهری مشهد طرف سه الی چهار ماه آینده از میدان فردوسی آغاز خواهد شد و تی بی ام میدان سعدی بعد از مونتاژ دوباره برای آغاز حفاری به محل دپوی این خط واقع در میدان فردوسی منتقل خواهد شد.
کیامرز بیان کرد: خط 4 قطارشهری مشهد نیز از انتهای بولوار خواجه‌ربیع تا شهرک شهید باهنر ادامه دارد که مطالعات مربوطه آن در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مشهد 84 کیلومتر خطوط مترویی دارد که برای اجرای هر کیلومتر از آن با نرخ روز 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: با اجرای هر 4 خط قطارشهری مشهد برآورد می‌شود روزانه بیش از یک میلیون نفر جابه‌جایی مسافر داشته باشیم.
کیامرز در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سوال شهروندی مبنی بر اجرایی شدن قطارشهری مشهد – گلبهار بیان کرد: اجرای خطوط مترویی شهرک‌های اقماری با خود این شهرک‌ها است که قطارشهری مشهد – گلبهار نیز از این دست پروژه‌‌ها می‌باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه پروژه قطارشهری مشهد – گلبهار به خطوط قطارشهری مشهد وصل خواهد شد بهره‌برداری از آن به عهده ما است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: در حال حاضر 7 تا 10 کیلومتر از این پروژه به مناقصه رفته است و طول کل این پروژه 50 کیلومتر می‌باشد.
وی در ادامه با اشاره به همکاری با شرکت‌های بین‌المللی بیان کرد: خوشبختانه شرکت‌های خارجی از کشورهای اروپایی، چین، ژاپن، کره و... مذاکرات خود را با قطارشهری مشهد آغاز کردند و باید گفت مشهد صادرکننده مهندسی قطارشهری به کشورهای همجوار است.


نوشته شده توسط : admin
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مرداد 1394
تعداد بازدید : 1109

بازگشت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اداره روابط عمومی و بین الملل شرکت قطار شهری مشهد می باشد.