English (United States) فارسى (ايران)

متن خبر
نشست کمیته‌های اتحادیه قطارشهری های کشور به میزبانی قطارشهری مشهد برگزار شد

 مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: قطارشهری مشهد برای به اشتراک گذاشتن و انتقال تجارب عمرانی و دستاوردهای خود در صنعت بومی‌سازی آمادگی این را دارد تا به تبادل و اشتراک‌گذاری با سایر قطارشهری‌های کشور بپردازد.

به گزارش روابط عمومی وبین الملل شرکت قطارشهری مشهد، کیانوش کیامرز صبح روز گذشته در نشست کمیته‌های اتحادیه شرکت قطارشهری کشور که در ساختمان قطارشهری مشهد برگزار شد، افزود: مشهد با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی تا سال 1410 باید دارای 4 خط مترو باشد به صورتی که این خطوط با 84 کیلومتر قسمت‌های مختلف شهری را به یکدیگر متصل خواهند کرد، از همین رو خط یک قطارشهری با 24 کیلومتر و از سال 80 عملیات اجرایی خود را آغاز کرد و 19.5 کیلومتر آن در سال 89 مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت که 4.5 کیلومتر دیگر آن تا 22 بهمن جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی یادآور شد: همچنین خط 2 قطارشهری، مشهد را از شمال به جنوب متصل خواهد ساخت که مسیر آن 14.5 کیلومتر است، فاز شمالی این خط در سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید تا زائران و مجاوران حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) بتوانند از آن بهره‌مند باشند.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: خط 2 قطارشهری باید در سال 93 به بهره‌برداری می‌رسید ولی به دلیل تغییر نرخ ارز، مصالح و... در سال 91 تقریبا متوقف گردید ولی با بازنگری در قرارداد و پیمان و روند قانونی طی شده این خط جان تازه‌ای گرفت.
کیامرز اضافه کرد: در حال حاضر خط 2 قطارشهری 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تقریبا حفاری تونل آن به اتمام رسیده است ضمن اینکه هم‌اکنون در مراحل انتهایی معماری ایستگاه‌ها هستیم و با روندی از قبل پیش‌بینی شده قرارداد تامین ناوگان این خط با سی‌ان‌آر چین و واگن‌سازی تهران به صورت مشترک منعقد گردیده است همچنین 3 رام از ناوگان خط 2 قطارشهری مشهد در خط تولید چین در حال ساخت است که ابتدای سال 95 به مشهد خواهد رسید.
وی با بیان اینکه خط 3 قطارشهری با 28.5 کیلومتر طول، طولانی‌ترین خط مترو مشهد محسوب می‌شود، ادامه داد: برای احداث این خط مناقصه و انتخاب پیمانکاران را تفکیک کردیم تا کار با رکود مواجه نشود به نوعی که حفاری به قرارگاه خاتم‌الانبیاء و احداث ایستگاه، مونتاژ ناوگان و... بخش خصوص واگذار خواهد شد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: خط 4 قطارشهری مشهد نیز دارای 17.5 کیلومتر طول منطقه خواجه ربیع را به ابتدای جاده سرخس متصل خواهد کرد تا نگاه در این خط به نوعی به سمت مناطق کم‌برخوردار و خدمتی به مردم این محدوده باشد.
کیامرز افزود: هزینه احداث هر کیلومتر قطارشهری به همراه تامین ناوگان، احداث ایستگاه‌ها، نصب ریل و... بین 160 تا 200 میلیارد تومان است که عمدتا شرکت‌های قطارشهری برای تامین منابع مالی این پروژه دچار مشکلاتی هستند، قطارشهری مشهد نیز از این مشکل مستثنی نیست ولی برای خط 2 و 3 خود به صورت جداگانه مبلغ 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده است.

برای دیدن تصاویر اینجا کلیک کنید.


نوشته شده توسط : admin
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آبان 1394
تعداد بازدید : 807

بازگشت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اداره روابط عمومی و بین الملل شرکت قطار شهری مشهد می باشد.