English (United States) فارسى (ايران)

متن خبر
خرداد ۹۵؛ بهره‌برداری از ۴ایستگاه خط ۲ قطارشهری مشهد/افتتاح طرح توسعه‌ خط۱ همزمان با دهه فجر

 صبح روز گذشته نشست خبری مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اصحاب رسانه برگزار گردید.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: فاز توسعه خط یک قطارشهری مشهد با حضور یک مقام ارشد کشوری و حضور احتمالی رئیس جمهور به همراه معاون اول و سخنگوی دولت همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گزارش روابط عمومی وبین الملل شرکت قطارشهری مشهد، کیانوش کیامرز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل شرکت قطارشهری مشهد اضافه کرد: بنا به پیش‌بینی‌های صورت گرفته این مسیر توسط ناوگان خط یک قطارشهری مشهد از ساعت 6 صبح تا 6 بعداز ظهر سرویس‌دهی انجام می‌دهد چراکه به گفته مسئولین فرودگاه مشهد بار ترافیکی این ایستگاه در 4 ساعت ابتدایی سرویس‌دهی صبح و عصر می‌باشد.
وی تصریح کرد: تمام طول مسیر توسعه خط یک قطارشهری با 213 میلیارد تومان به اتمام رسیده است که 160 میلیارد تومان آن به صورت نقدی پرداخت شده و مابقی آن پس از نصب تجهیزات و تست اولیه به همراه دیگر موارد فنی پرداخت خواهد شد.
پیشرفت 96 درصدی خط یک قطارشهری
وی ادامه داد: خط یک قطارشهری مشهد علی‌رغم بهره برداری 5 ساله از آن دارای 96 درصد پیشرفت فیزیکی است و این خاصیت سیستم مترویی می‌باشد که پس از بهره‌برداری و افتتاح موارد جانبی و تاسیساتی آن مورد تکمیل نهایی قرار می‌گیرد ضمن اینکه دلیل تاخیر در افتتاح مسیر توسعه خط یک نیز به دلیل امنیت قطار و مسافران بود که با انجام اصلاحات و تقویت زیرساخت‌ها به طورکامل به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: همچنین برای خط 2 می‌توان این قول را داد که در پایان دی ماه جشن پایان حفاری تونل‌های آن را برگزار کنیم، در واقع بین روزهای 28 تا 30 دی ماه دستگاه TBM با حفاری 220 متری میدان سعدی را فتح می‌کند تا پس از بررسی های فنی عملیات دمونتاژ آن آغاز و تا خرداد ماه 95 به میدان فردوسی انتقال پیدا کند و حفاری مسیر شرقی خط 3 نیز شروع شود.
کیامرز درخصوص خط 2 قطارشهری تصریح کرد: خط 2 قطارشهری مشهد نیز با 4 ایستگاه ابتدایی این خط در فاز شمالی، یعنی ایستگاه طبرسی سوم تا چهارراه گاز با معماری، روسازی و تکمیل سازه در 6 ماهه نخست سال 95 آماده استفاده شهروندان و زائران حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) خواهد شد.
به گفته وی، اعتبارات خط 2 قطارشهری برای سال جاری 600 میلیارد تومان بوده است و تامین آن یکی از کارهای دشوار ما به حساب آمد به همین منظور کار را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کردیم و با تاخیر انداختن عمدی در بخش جنوبی منابع مالی را برای بخش شمالی مدیریت کردیم به طوری که پس از تزریق اعتبارات روند آن سرعت پیدا خواهد کرد و فاز جنوبی به سرعت فعالیت خود را شروع می‌کند.
ورود ناوگان خط 2 قطارشهری؛ اردیبهشت‌ماه 95
وی خاطرنشان کرد: 10 روز پیش سفری به چین داشتیم و مدارک نهایی تامین و تحویل ناوگان خط 2 قطارشهری امضا گردید همچنین درحال حاضر رنگ‌آمیزی کامل 15 عدد از ناوگان به همراه تزئینات داخلی، نصب صندلی‌ها، سیم‌کشی، شیشه، کف‌پوش، بدنه و سقف صورت گرفته و می‌توان گفت 14 قطار آماده و در مرحله نصب بوژی است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در ادامه گفت: مطابق برنامه زمان‌بندی تا پایان بهمن ماه جاری ساخت واگن‌ها در چین به اتمام می‌رسد و از ابتدای اسفندماه تست گرم آن در چین صورت می‌گیرد، به همین منظور قصد داریم سفری به همراه شهردار و استاندار خراسان رضوی به چین داشته باشیم و از نزدیک در جریان روند انجام آن قرار بگیریم.
کیامرز افزود: این ناوگان از 25 تا 29 اسفندماه جاری در دالیان چین بارگیری می‌شود و اردیبهشت ماه 95 در قالب 3 رام قطار وارد مشهد می‌شود تا خرداد ماه سال آینده، 5 کیلومتر خط 2 را با این ناوگان راه‌اندازی کنیم، بعد از آن با انتقال قطعات ناوگان به واگن‌سازی تهران عملیات مونتاژ و تحویل آن به ما صورت گیرد.
98 میلیون یورو؛ هزینه ناوگان خط 2 قطارشهری مشهد
وی اظهار داشت: 98 میلیون یورو تمام هزینه ناوگان خط 2 قطارشهری مشهد در ابتدای سال به صورت LC در بانک ایرانی چینی گشایش یافت که کشور چین مطابق با شرح اجرای ناوگان مبلغ آن را اتوماتیک‌وار دریافت می‌کند و هیچ نگرانی بابت اعتبار آن نخواهیم داشت، البته باید متذکر شد که ناوگان این خط بسیار متفاوت و رنگ‌بندی آن مثل گذشته فیروزه‌ای خواهد بود و از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: مطابق نامه ارائه شده از سوی کارشناسان به وزارت کشور به نظر می‌رسد تاییدیه قیمت و ترک تشریفات خط 3 قطارشهری محرز شده و امیدواریم هیئت سه نفره اعلام برنده شدن قرارگاه خاتم الانبیاء را برای حفاری این خط اعلام کنند تا آن را با قاطعیت در رسانه‌های گروهی اعلام کنیم.
کیامرز اضافه کرد: قطعات دیگر دستگاه حفار از میدان سعدی تا میدان فردوسی تا دو هفته دیگر منتقل خواهد شد تا عملیات مونتاژ مجدد آن از ابتدای بهمن‌ماه جاری در آن محل صورت گیرد.
وی افزود: دولت در گذشته اعلام کرده بود تا زمانی که خط 2 قطارشهری مشهد به 70 درصد پیشرفت فیزیکی نزدیک نشود بودجه‌ای برای خط 3 در نظر نمی‌گیرد ولی با توجه به عملکرد و تلاش خود شهرداری و شرکت قطارشهری مشهد در این خصوص با انتشار اوراق مشارکت برای خط 3 موافقت کرد تا همکاری‌های دوجانبه افزایش پیدا کند.
ایستگاه‌های خط 2 قطارشهری به پله برقی‌های استاندارد تجیز می‌شوند
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: با تعدادی از تولیدکنندگان پله‌های برقی از کشورهای شرق آسیا که همگی در کار خود خبره هستند وارد مذاکره شدیم تا همه ایستگاه‌های خط 2 قطارشهری به پله برقی‌های مطمئن و استاندارد مجهز گردد.
کیامرز خاطرنشان کرد: در برنامه زمان‌بندی خط 2 قطارشهری، زمان افتتاح خرداد ماه 96 اعلام شده است البته بهره‌برداری از آن در سه سال کار بسیار سختی است، یعنی باید یک هزار و 100 میلیارد تومان بودجه دولت و شهرداری تامین و تزریق شود و کار به سرعت به اجرا در آید به همین منظور خط 2 را به چند فاز تقسیم کردیم تا در برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری برسد.
به گفته وی، ایستگاه راه آهن و میدان سعدی تا زمانی که دستگاه TBM کار خود را به پایان نرساند و دمونتاژ نشود نمی‌توان سقف دو ایستگاه را پوشاند و زیربار ترافیکی برد.
شکستن فرمت رمزگشایی دستگاه TBM به دست متخصصان بومی
وی اضافه کرد: دستگاه حفار که در دنیا به نوعی طراحی شده تا 26 کیلومتر حفاری تونل را انجام دهد و پس از آن خود را در زمین دفن کند، ولی در دستگاه‌های حفار جدید قابلیت مونتاژ و دمونتاژ دارد از این رو پیمانکار شرکت قطارشهری فرمت رمزگشایی آن را شکست تا وابستگی به شرکت‌های سازنده کاهش پیدا کند.
وی در ادامه گفت: دستگاه‌های حفار قبلی پس از 26 کیلومتر حفاری خاموش می‌شد و خود را در زمین دفن می‌کرد ولی با قابلیت جدید و رمز گشایی آن می‌توانیم تا 40 کیلومتر حفاری کنیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: تا پایان خردادماه 95 تمامی ایستگاه‌های خط 2 قطارشهری مشهد پوشانده خواهد شد تا زیر بار ترافیکی برود و شهروندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
کیامرز در خصوص اعتبارات قطارشهری مشهد افزود: دولت 500 میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت برای قطارشهری مشهد را صادر کرد ولی این شرط را گذاشت که در سال 95 هیچ بودجه‌ای برای خط 3 پیش‌بینی نخواهد کرد ولی بازپرداخت اوراق مشارکت نیمی بر عهده شهرداری و مابقی بر عهده دولت خواهد بود.
خطوط یک و 2 قطارشهری مشهد نیازمند بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار
وی یادآور شد: دولت برای توسعه خط یک و 2 قطارشهری در سال جاری حدود 160 میلیارد تومان اعتبار تزریق خواهد کرد ولی نیازمند بیش از 500 میلیارد تومان هستیم البته مطابق قول آقای نوبخت معاون رئیس جمهور 60 میلیارد تومان مبلغ اختصاص یافته به قطارشهری مشهد از اعتبارات دولتی تا پایان سال پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: ریل‌گذاری خط 2 قطارشهری از انتهای بولوار طبرسی آغاز شده و پس از ریسه، چیدمان تراورس، قالب‌بندی عملیات نصب ریل آغاز می‌شود که تا چهارراه گاز ادامه خواهد داشت.
کیامرز در خصوص نیاز واگن خط یک قطارشهری مشهد عنوان کرد: این خط 40 رام قطار نیاز دارد ولی هم‌اکنون 20 رام بیشتر ناوگان نداریم به همین منظور طی مذاکره‌ای با شرکتCNR چین با 40 رام، ناوگان خط یک به سرفاصله 2.7 دقیقه تا 5 دقیقه خواهد رسید.
وی یادآور شد: شرکت قطارشهری مشهد با مجلس مذاکره‌ای داشته تا بازنگری و بررسی در روند اخذ اعتبارات گمرکی از قطارشهری‌های کشور صورت گیرد چرا که تمامی اعتبارات دولتی صرف هزینه‌های مترو می شود و این یک مشکل برای این صنعت است.


نوشته شده توسط : admin
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 دي 1394
تعداد بازدید : 1763

بازگشت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اداره روابط عمومی و بین الملل شرکت قطار شهری مشهد می باشد.