English (United States) فارسى (ايران)

متن خبر
مترو همچنان روی ریل توسعه؛

 خطوط سه‌گانه متروی مشهد این‌روزها باوجود همه کم‌وکاستی‌های اعتباری، حال‌وروز بدی ندارند. جنب‌وجوش شبانه‌روزی در شهر زیرزمینی مشهد همچنان ادامه دارد

 به‌همین‌دلیل دوره پنجم مدیریت شهری توان مضاعفی را به کار بسته است و تلاش می‌کند تا با تأمین منابع از راه‌های مختلف، نگذارد سنگ بزرگ بی‌پولی، راه این سازه‌های ریلی را سد کند.
کیانوش کیامرز که از سال٩٣ به‌جای ابوالفضل میرزایی بر کرسی مدیرعاملی قطارشهری مشهد تکیه زده، بر تلاش همه مدیران شهری برای قطارشهری مشهد مهر تأیید می‌زند و این را هم می‌گوید که تا امروز همه پرداختی‌ها برای حوزه مترو، قسط و قرض بوده و پرداخت‌ها از امسال آغاز شده است که به تعبیری می‌شود همان ضرب‌المثل «به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است».
بنا به گفته او، سال٩٢، یک ال‌سی به مبلغ ١۴١میلیون یورو توسط شهرداری مشهد و صندوق توسعه ملی، برای خط دوم مترو باز شد که ٩٨میلیون یوروی آن به تأمین ناوگان اختصاص یافت. پرداخت هزینه‌ها هم در زمان تحویل واگن‌ها توسط طرف چینی و شرکت واگن‌سازی تهران و از طریق بانک صورت می‌گرفت. براین‌اساس مدیریت شهری در سال٩۴ توانست ۵٠ واگن را به گمرک بندرعباس بیاورد و سال٩۵ نیز آن‌ها را ترخیص کند؛ بااین‌حال پول مابقی واگن‌ها در همان سال‌های ٩۵ و ٩۶ پرداخت شد.
کیامرز در ادامه با بیان اینکه ٩٨میلیون‌یوروی تأمین ناوگان تا امروز به حساب تولیدکننده چینی- ایرانی واریز شده است، می‌افزاید: ٢۵ واگن دیگر خط دوم در دوره پنجم مدیریت شهری وارد مشهد شد و ٢۵ واگن دیگر هم در حال نصب قطعات نهایی در واگن‌سازی تهران است که پایان سال وارد مشهد می‌شود. با این حرکت روند ساخت ١٠٠ دستگاه واگن خط دوم قطارشهری کامل خواهد شد.
هزینه ال‌سی را شهرداری پرداخت کرده یا دولت؟
او در پاسخ به این سؤال که «هزینه ١۴١میلیون‌یورویی ال‌سی را شهرداری مشهد پرداخت کرده یا دولت؟»، می‌گوید که این پول از صندوق توسعه ملی توسط شهرداری مشهد گرفته شده و سررسید و بازپرداخت آن از سال٩٧ به‌مدت ۵ سال و دوره مدیریت شهری پنجم و ششم انجام می‌شود که براین‌اساس باید گفت این پول به‌طور‌کامل توسط شهرداری مشهد پرداخت خواهد شد.
بر اساس گفته‌های کیامرز، ۴٣میلیون از ١۴١میلیون‌یورویی که از بانک توسعه صادرات گرفته شده، به تأمین تجهیزات خط دوم اختصاص یافته است. او در ادامه اظهار می‌کند که طی سال‌های گذشته، ٧٠ درصد تجهیزات ایستگاه طبرسی تا میدان شریعتی به مبلغ ٣٧میلیارد تومان از محل ال‌سی خریداری شده که بازپرداخت آن هم از امسال و به‌مدت ۵ سال انجام می‌شود.
کیامرز اضافه کرد: تهیه تجهیزات از ایستگاه شریعتی تا بولوار پیروزی و تکمیل سیستم سیگنالینگ در دوره پنجم انجام شده و شهرداری مشهد توانسته است مبلغ ٢٣میلیون یورو برای تجهیزات فراهم کند که ٧میلیون یوروی آن پرداخت شده و ١۶میلیون یوروی مابقی آن نیز توسط مدیران شهری دوره پنجم کارسازی شده است؛ اما باید تأکید کرد که این مبالغ مازاد بر ال‌سی بوده و به صورت ریالی به پیمانکار پرداخت شده است.
بر اساس اعلام او درحال‌حاضر تجهیزات الندشت و ایستگاه شریعتی تا بولوار پیروزی در حال پرداخت است و مدیران شهری هم تلاش می‌کنند تا پایان دی و اوایل بهمن امسال این تجهیزات را به‌همراه آسانسورهای خط دوم، وارد کشور کنند.
کیامرز در ادامه گفت که با توجه به اینکه نرخ ارز در بانک و بازار پیش از سال٩٧ تفاوت آن‌چنانی نداشت، شهرداری به‌راحتی می‌توانست معادل ریالی منابع ارزی را تهیه و برای پیمانکار واریز کند؛ اما پس از آن با توجه به تفاوت بسیار زیاد نرخ دولتی و بازار، سامانه‌های نیما و سنا و بخشنامه‌های دولت، حالا پرداخت معادل ریالی ارز نمی‌تواند خارج از سامانه دولت انجام شود. درهمین‌راستا پیمانکاران دیگر قادر به تهیه ارز و خرید تجهیزات نیستند و نمی‌توانند ارز مدنظر را تأمین کنند و به‌همین‌دلیل همه خریدهای باقی‌مانده دچار چالش شده است؛ بااین‌حال شهرداری و تهیه منابع ارزی به کار بسته‌اند. شورای پنجم همه تلاش خود را برای



نوشته شده توسط : admin
تاریخ انتشار : شنبه 8 دي 1397
تعداد بازدید : 141

بازگشت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اداره روابط عمومی و بین الملل شرکت قطار شهری مشهد می باشد.