English (United States) فارسى (ايران)

متن خبر
لزوم همراهی دولت در پیشبرد پروژه خط 3 و 4 قطارشهری مشهد

 معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور ضمن بازدید از پروژه های خط 2 و 3 بر لزوم همراهی دولت در پیشبرد پروژه خط 3 و 4 قطار شهری مشهد تاکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی وبین الملل شرکت قطارشهری مشهد، صبح بیستم تیرماه جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور به همراه جمعی از مدیران شهری از روند احداث پروژه خط 2 و 3 قطارشهری مشهد بازدید کردند.
وی در این بازدید با مطلوب ارزیابی کردن روند احداث خطوط قطارشهری در مشهد، گفت: شهرداری مشهد تاکنون بر روی پروژه قطارشهری قوی و موثر عمل کرده. اما نیاز است که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و معاونت عمرانی وزارت کشور در خصوص پروژه خطوط قطارشهری مشهد به ویژه خط 3 و 4 مساعدت لازم را داشته باشد.
وی بیان کرد: خوشبختانه 84 کیلومتر خطوطی که در برنامه در نظر گرفته شده خوب به پیش می رود و خط یک در چرخه خدمت رسانی است و بخش قابل توجهی از ظرفیت های خط دو نیز آزاد شده است.
معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور با بیان اینکه قطارشهری پروژه‌ای گران قیمت است، گفت: بایستی تمهیدات لازم را برای آن دید تا سرعت پروژه همچنان با قوت ادامه یابد.
جمالی‌نژاد بر لزوم بهره‌گیری از اوراق مشارکت برای پروژه قطارشهری تاکید کرد و گفت: باید در این زمینه مساعدت لازم از سوی دولت صورت گیرد تا شهرداری بتواند هزینه‌های سنگین احداث خطوط قطارشهری مشهد را تامین کند.
وی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی مختلف در این راستا، اظهار کرد: باید بتوان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی، واگن‌های این خطوط را نیز تامین کرد چرا که هزینه احداث هر کیلومتر خط قطارشهری در گذشته200 میلیارد تومان بود. اما هم اکنون این هزینه برای هر کیلومتر بالغ بر 700 میلیارد تومان برآورد می‌شود. قطعا هزینه خرید واگن نیز افزایش یافته است.
معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین احداث قطارشهری، ضرورتا باید منابع جدید درآمدی برای این منظور تعریف شود. چرا که با روش‌های فعلی نمی‌توان خط 3 و 4 را تکمیل کرد.
جمالی‌نژاد با بیان اینکه شهرداری مشهد تنها جمعیت 3 میلیون نفری این کلانشهر را سرویس‌دهی نمی‌کند، یادآور شد: مجموع 4 خط قطارشهری مشهد قرار است به 80 میلیون ایرانی سرویس‌دهی کند. پس باید با این رویکرد به پروژه قطارشهری مشهد کمک کرد.
معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور در خصوص پروژه خط 4 نیز بیان کرد: با توجه به اینکه خط 4 قطارشهری از نقاط اصلی شهر مشهد می‌گذرد، می‌تواند در حمل و نقل روان شهری موثر باشد و باید در اولین فرصت کلنگ‌زنی این خط انجام شود.
جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه مشهد در حوزه قطارشهری از بسیاری از شهرها پیشگام است، تصریح کرد: تلاش شود همانند سایر خطوط، کار احداث خط 4 نیز با سرعت پیگیری و دنبال شود. چرا که خط 4 قطارشهری می‌تواند پازل بسیار ارزشمند خطوط قطارشهری مشهد را تکمیل کند.
وی در خصوص توزیع اعتبارات نیز گفت: در قانون بودجه سال 98 و در مرحله اول اعتبارات خوبی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده که کمک کننده است. برای نمونه به منظور بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر قرار است 1400 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود. یقینا در بحث اوراق مشارکت نیز کمک خوبی به قطارشهری باید صورت گیرد.
معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور افزود: در فاز اول نیز 600 میلیارد تومان کمک صورت می‌گیرد و تلاش بر این است با توجه به نیاز بالای احداث خطوط قطارشهری به دریافت اعتبارات، این مهم پیگیری شود.  


نوشته شده توسط : admin
تاریخ انتشار : شنبه 22 تير 1398
تعداد بازدید : 220

بازگشت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اداره روابط عمومی و بین الملل شرکت قطار شهری مشهد می باشد.