English (United States) فارسى (ايران)

متن خبر
عملیات معماری ایستگاه نبوت پایان یافت

 صبح روز گذشته  ایستگاه نبوت خط 2 قطار شهری بازگشایی شد تا مجموع ایستگاه‌های افتتاح شده فاز نخست این خط به عدد 4 ایستگاه برسد. بدین ترتیب با بهره‌برداری از 2 ایستگاه باقی‌مانده این فاز در میدان راه‌آهن و شهدا، فاز نخست خط 2 قطار شهری تکمیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وبین الملل شرکت قطارشهری مشهد، مدیرعامل این شرکت در مراسم بازگشایی  ایستگاه نبوت در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ایستگاه طبرسی، فجر و کشف‌رود تحویل شرکت بهره‌برداری شد و رییس ایستگاه از 2 روز آینده در ایستگاه‌های افتتاح شده مستقر می‌گردد و جزئیات نواقص را مورد بررسی قرار می‌دهد.
کیانوش کیامرز با اشاره به اینکه تلاش شده از مصالح گران قیمت برای ساخت ایستگاه‌ها استفاده نشود، بیان کرد: اما تلاش شده مصالح باکیفیت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای زیباسازی محیط از سنگ‌های روشن برای ایستگاه‌ها استفاده شده تا فضایی روشن و پرنورتر ارائه شود.
وی ایستگاه راه‌آهن و شهدا را 2 ایستگاه دیگری خواند که کار نسبتا سنگینی در آن‌ها انجام می‌شود و گفت: امید است این 2 ایستگاه را تا بیست و دوم بهمن تحویل دهیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه ایستگاه مفتح به عنوان ایستگاه گذری مطرح می‌شود و قطار در آن توقف نمی‌کند، افزود: به دلیل برخی مسایل، این ایستگاه دیرتر اجرایی شد گرچه هم‌اکنون در دست سنگ‌کاری قرار دارد.
کیامرز خاطر نشان کرد: بعدازظهر تست‌های گرم فاز نخست خط 2 انجام می‌شود و از روزهای آینده حرکت قطار به صورت آزمایشی به سمت میدان راه‌آهن انجام می‌گیرد.
وی به تاخیر صورت گرفته در انتهای ایستگاه شهدا اشاره کرد و گفت: به همین دلیل ممکن است زمان دقیق بهره‌برداری اعلام نشود و باید بتن‌ریزی تمام شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه سوزن‌های ایستگاه از هند با هواپیما ارسال و تخلیه شده، اظهار کرد: سوزن‌هایی که 60 تا 100 متر طول دارد و دارای وزن 20 تنی است. قطار روی سوزن شانت کرده و مسیر را عوض می‌کند و مسافر بر روی سکوی شهدا سوار می‌شود.
به گفته کیامرز، بتن‌ریزی سوزن‌های ایستگاه شهدا از چهارشنبه انجام می‌شود و هفته آینده نیز تست قطار اجرایی خواهد شد.
وی هزینه هر ایستگاه قطارشهری از سازه، خاکبرداری تا اتمام معماری را 50 میلیارد تومان برای هر ایستگاه عنوان کرد و گفت: تمام ایستگاه در آب بود و آن‌ها را خشک کرده و سپس کار را اجرا کردیم.
ایستگاه‌های خط 2 در برابر فاضلاب ایزوله شده است
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: پس از خاموش کردن چاه‌ها، پشت برخی دیوارها آب و فاضلاب زیرزمینی و شهری جمع می‌شود و علت آن عدسی فاضلاب است. این عدسی به گونه‌ای است که آب در این منطقه می‌ماند و نفوذ نمی‌کند.
کیامرز اضافه کرد: ایستگاه‌ها ایزوله شده است که با احتساب هزینه‌های ایزوله سازی و با اجرای تاسیسات مکانیکی، برقی، تابلوهای برق و روشنایی هر ایستگاه جمعا 50 میلیارد تومان هزینه در برداشت.
وی بیان کرد: جمعا 8 کیلومتر مسیر خط 2 قطارشهری با 6 ایستگاه از انتهای بولوار طبرسی تا میدان شهدا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص مشخصات ایستگاه نبوت نیز گفت: این ایستگاه 120 مترطول دارد و پشت تا پشت آن 14 متر است. عرض هر سکو 4 متر و مشابه تمامی ایستگاه‌های مترویی جهان و ایران طراحی شده است.
کیامرز، طول قطار را 100 متر عنوان کرد و گفت: کار به گونه‌ای پیش‌بینی شده که برای 100 سال آینده امکان افزایش آن تا 120 متر نیز وجود داشته باشد.
وی در خصوص زیباسازی ایستگاه‌ها، بیان کرد: در ایستگاه مترو کشورهای آلمان، هلند، روسیه بر روی سکو موزاییک نصب شده اما در برخی ایستگاه‌ها نیز آن‌چنان به معماری توجه شده، که خود موزه کامل است.
برنامه فعلی قطارشهری مشهد، مسافرگیری است
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: علت آن است که کشورهای پیشرو در ایجاد قطارشهری یا مترو از 100 سال پیش به ساخت مترو اقدام کردند و تا 50 سال اول ساده‌ترین ایستگاه‌ها را داشتند.
کیامرز افزود: بعد از آن ایستگاه‌ها تاریخی گردید و به یادمانی تبدیل شد. بر روی سقف‌ها و دیوارها کار شد و به موزه تبدیل گردید ولی این کار زمان برد.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی در خطوط قطارشهری در حال حاضر مسافرگیری است، عنوان کرد: این کار انجام می‌شود تا بتوانیم هزینه‌ها را جبران کنیم، سپس وارد موضوع زیباسازی خاص ایستگاه‌ها شویم.


نوشته شده توسط : admin
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1395
تعداد بازدید : 1386


نظرات
به منظور ارسال نظر باید وارد پورتال شوید

بازگشت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اداره روابط عمومی و بین الملل شرکت قطار شهری مشهد می باشد.