English (United States) فارسى (ايران)

متن خبر
ضرورت اجرای سیستم حمل ونقل پاک در کلانشهرها

 مدیر عامل قطار شهری مشهد در مصاحبه با خبرنگار روزنامه جام جم ازتکمیل روند خرید واگن هاي خط ها خبر داد و گفت : خرید 47 دستگاه واگن براي خط يک و 150 واگن براي خط 3 هر دو در برنامه دولت جانمايي شده و در اولويت این برنامه ها خطوط متروی مشهد وتهران و سپس اصفهان وشيراز است که پيگيري آن از سوی شرکت قطار شهری و خريدآن با دولت است .

اجرای سیستم حمل و نقلی ریلی در شرایط کنونی یکی از کارآمدترین طرح های پاسخگو به نیازهای حمل و نقلی مشهد در ایام مختلف سال بویژه پیک حضور زائر و مسافر در این شهر است ،مترو یا همان سیستم حمل نقلی پاک یکی ازضروری ترین طرح ها در کاهش ترافیک بویژه در خیابانهای اطراف حرم و کاهش آلودگی های زیست محیطی در این کالن شهر بزرگ محسوب میشود از این رو طرح های اجرایی متروی مشهد را با مدیر عامل جوان، متخصص ، با تجربه وخستگی ناپذیرقطار شهری بررسی می کنیم : کیانوش کیامرزدر ابتدا به خط دو قطار شهری مشهد با طول 14.5کيلومتر از انتهاي طبرسي تا ميدان جوان (شهرک سلامت) اشاره می کند و می گوید : در جانمايي اول 12 ايستگاه تا اول بلوار پيروزي پیش بینی شد که با توافق انجام شده ،شهرک سلامت با قابلیت دپو و پارکینگ و عدم محدودیت نیزوارد مدار ايستگاهي شود.

وی بیان می کند: طراحي قطعي مسير با 13 ايستگاه براي این خط اتفاقي بود که قرارداد عملياتی آن از سال 1387 بسته و اجراي آن از 1388 آغاز و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری اجرای طرح دراولين گام بعد از قرار داد اقدام به تهيه دستگاه TBM با قطر مشخص به صورت تک تونل (رفت و برگشت)کرد . کیامرز اضافه می کند: پس از آغازعمليات اجرايي حفر تونل در طراحي به این اجماع رسیدیم که برای سرعت بیشتر حفر تونل دستگاه دوم نیز بایستی وارد مدار شود که بنابراین تصمیم ، دستگاه دوم اواسط سال 89 به مشهد آمد و عمليات حفاري با هر دو دستگاه انجام مي شد تا سال 90 که همراه با تغييرات نرخ ارز و تغيير نرخ ميلگرد و آهن آلات مجری طرح با مشکلات فراوانی مواجه شد و سرعت پیشرفت اجرای خط دو کاهش چشمگیری یافت و آهسته آهسته رو به متوقف شدن رفت.

وی افزود: در روزهای پایانی سال 91 واوایل92 با برگزاری جلساتی با دولت مبانی پیمان درقسمت ساختمانی (از طرح و ساخت به فهرست بهاء )تغییر یافت واز سال 93 با قوت گرفتن پروژه 10 کيلومتر آن از انتهاي طبرسي تا ميدان شهدا وپس ازآن ميدان شهدا تا ميدان شريعتي راه اندازي و این مسیر در مدار مسافربري قرار گرفته ، به طوری که در این خط روزانه 50 تا 70 هزار مسافر جا به جا مي شوند و ايستگاه شريعتي به عنوان ايستگاه تبادلي و حائز اهمیت در این خط است . مدیر عامل قطار شهری مشهد با بیان اینکه تلاش می شود تا پایان سال جاری مسیر بلوار پیروزی با توجه به اینکه به لحاظ ساختمانی تکمیل است را وارد مدارکنیم ، اضافه می کند: تونل این خط با اتمام ریل گذاری ، پیشرفت 50 درصدی داشته و تا کنون ساخت ايستگاه شهيد کاوه در ابتدای بلوار پيروزي به 80 درصد رسيده و عمليات معماري و نازک کاري آن انجام و ايستگاه هاي الندشت و کوهسنگي را در فاز اول به صورت سکو اجرا که قطاردر آن توقف نخواهد داشت و از اين دو ايستگاه عبور می کند و مسافران می توانند از ايستگاه شريعتي سوار قطار شده و در بلوار پيروزی پیاده شوند .

کیامرز به کاهش بودجه و تکمیل نشدن تجهیزات ايستگاه شهيد کاوه در خط 2 اشاره کرد و افزود: این تجهيزات شامل تابلوهاي برق، سيستم سيگنالينگ ، پمپ هاي آتشنشاني و سيستم AFC و سيستم های مکانيکي شامل فن هاي تهويه و LPS و سيستم هاي برق هستند که 50 درصد این تجهیزات وارداتی است و با توجه به اینکه قراردادهای تامین این تجهیزات منعقد و پیش پرداخت های آن واریز شده است و در حال حاضر به دنبال آن هستیم میان پرداخت این پروژه را در حدود 20 میلیون یورو تامین و در اولین فرصت تجهیزات را وارد و وارد فازنصب و تجهیزشویم. وی با بیان اینکه تامين ارزطرح های مترو در کلان شهرها به معاونت فني عمران وزارت کشور واگذار شده است : می گوید، اولويت اول با توجه به اینکه دیگر شهرها تا پایان سال خطی به منظور راه اندازی ندارند ، خط2متروی مشهد و خط 7 تهران می باشد و این در حالی است که یکی از مهمترین چالش های پیمانکاران تغییرات نرخ ارزی و تغییرات صورت وضعیت هاست که امیدواریم شاخص های تعدیل از سوی دولت دراولین فرصت صادر شود تا با مشکلات کمتری مواجه شویم و با توجه به اینکه سرعت روند کار از 6درصد به 60 درصد کاهش یافته است ،به زودی شاهد روند نزولی سرعت پیشرفت پروژه به 40 درصد و صفر خواهیم بود که تنها راه حل آن تامین سریعتر تعدیلات است .

وی به اوراق مشارکت ، صندوق توسعه ملی و فاینانس به عنوان راهکارهای دولت به منظور تامین منابع ارزی و ریالی خطوط متروی اشاره کرد و افزود: درسيستم قطار شهري50 درصد دولت و 50 درصد شهرداري متعهد می باشد که دولت در تعهداتش نسبتا عقب تراست و شهرداری در این خصوص عملکرد بهتری داشته ومشهد اولين شهراست که در سال 92 از منابع صندوق توسعه ملي استفاده کرده واز ادوار گذشته ودرحال حاضر از اوراق مشارکت استفاده می کند . کیامرز افزود: شوراي پنجم و شهرداری همکاری های خوبی در این زمینه داشته و اوراق مشارکتی که برای خط سه پیش بینی شده در حدود 700 ميلياردتومان است که با توجه به کاهش منابع شهري برای ادامه عملیات اجرا از منابع ملی استفاده می شود و تنها مشکل عدم ثبات نرخ ارزاست و طبق برنامه زمانبندي باید تا پایان امسال خط 2 به پايان برسد که با توجه به نبود تجهیزات در اجرای خط دو حدودا 20 درصد از برنامه زمانبندی عقب هستیم .

مدیرعامل قطارشهری مشهد در ادامه با بیان اینکه طول مسیر خط سه متروی مشهد 28.5کيلومتر است ،می گوید: این خط با 24 ايستگاه از انتهاي قاسم آباد آغاز می شود وبه سمت ميدان امام علي ، ميدان فردوسي ، ميدان شهدا، حرم مطهر، ميدان بسيج ،پايانه امام رضا، شهرک سيدي و شهرک ابوذر مي رود علی رغم تاکید دولت براینکه پروژه جدید پس از اتمام پیشرفت فیزیکی 70 درصدی پروژه قبلی کلید بخورد با توجه به جایگاه ویژه شهر مشهد و وجود بارگاه منور حضرت رضا (ع) و تعاملات خوب با دولت طرح توجیهی مترو به منظور سرويس دهي اطراف حرم مطهر را با يک فاز بندي ارائه و برای افزایش سرعت اجرای طرح ، دو دستگاه TBM در خط 2 با اخذ ترک تشريفات براي قرارگاه خاتم االنبياء وحفاری تونل و هسته مرکزی ایستگاه میانی در خط 3آغاز شد.

وی اضافه می کند: با توافق انجام شده با آستان قدس رضوی حفاری از میدان فردوسی آغاز و دستگاههای TBM همزمان یکی به سمت حرم مطهر رضوی و دیگری به سمت قاسم آباد حرکت کردند ، دستگاه اول پس رسیدن به حرم مطهر علی رغم بافت قدیمی منطقه با وجود کارشناسان و مهندسین متخصص بدون وقفه از باب الجواد عبور و به سمت خیابان امام رضا حرکت و در نهایت به پایانه امام رضا خواهد رسید . وی تصریح می کند: عملیات اجرایی فاز اول خط سه با 7ایستگاه از ميدان شهدا تا پايانه امام رضا شروع که شامل ايستگاه شهدا، شارستان، باب الجواد ،چهارراه دانش وميدان بسيج و 15 خرداد و پايانه امام رضا می شودکه دريک دورنماي 4 ساله اجرای کامل آن به دوهزارو 500 ميليارد تومان اعتبار نیاز است که 700 ميليارد ریال آن در قالب اوراق در سال جاری تامین می شودو مابقی آن را در سال های آینده تامین کنیم.

مدیر عامل قطار شهری مشهد ازتکمیل روند خرید واگن هاي خط ها خبر داد و افزود : خرید 47 دستگاه واگن براي خط يک و 150 واگن براي خط 3 هر دو در برنامه دولت جانمايي شده و در اولويت این برنامه ها خطوط متروی مشهد وتهران و سپس اصفهان وشيراز است که پيگيري آن از سوی شرکت قطار شهری و خريدآن با دولت است . کیامرز بیان می کند: سیستم BOT در راستای ایجاد منابع و درآمد پایدار درزمین های اطراف ایستگاه ایجاد می شود که با توجه به ارتقاء سیستم حمل و نقلی به معاونت اقتصادی شهرداری معرفی شده اند.


نوشته شده توسط : admin
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 دي 1397
تعداد بازدید : 60

بازگشت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اداره روابط عمومی و بین الملل شرکت قطار شهری مشهد می باشد.